FAQ
Wat zijn jullie openingsuren?
Onze praktijk is geopend op werkdagen van 8u tot 19u en is gesloten op brug- en feestdagen.
Wat is een groepspraktijk?
In een groepspraktijk werken verschillende huisartsen en andere disciplines samen aan de gezondheid en het welzijn van hun patiënten. Door onze samenwerking kunnen we jou een uitgebreide en toegankelijke zorg bieden.
Onze artsen overleggen regelmatig met elkaar en werken samen aan uw dossier. Je bent dan ook vrij om te kiezen welke arts je raadpleegt.
Hoe plan ik een afspraak bij de huisarts?
Wij werken uitsluitend op afspraak. Een afspraak maak je online of telefonisch (016 67 60 80). Je kan hiervoor bellen tijdens de openingsuren van ons onthaal. Heb je dringend een afspraak nodig kan je altijd bellen op werkdagen tussen 8u en 19u.
Hoe plan ik een afspraak bij andere disciplines?
Voor het plannen van afspraken bij de andere disciplines kan je niet telefonisch terecht bij het onthaal van de huisartsenpraktijk. Op de teampagina vind je per zorgverlener hoe je een afspraak maakt.
Wat als ik niet kan komen of te laat kom
Laat altijd iets weten, zo kunnen we een andere patiënt verder helpen. Tot twee uur op voorhand kan je online jouw afspraak annuleren. Indien dit niet meer mogelijk is vragen we je ons telefonisch te verwittigen op 016 67 60 80.
Wat als ik dringende medische hulp nodig heb buiten de openingsuren?
De huisarts van wacht is telefonisch bereikbaar op nummer 1733.
Hiervoor kan je terecht bij de huisartsenwachtpost (link: https://www.w8post.be/) van Leuven in de Hendrik Consciencestraat 33.
In geval van nood bel 112 voor spoed/ziekenwagen.
Moet ik een mondmasker dragen?
Het dragen van een mondmasker is niet langer verplicht. Wel vragen we een mondmasker te dragen wanneer je verkoudheidsklachten hebt of als je een verminderde afweer hebt. Neem zelf een masker mee van thuis. Als je graag een masker wilt dragen en er zelf geen hebt, dan kan je er steeds één vragen aan ons.
Wat zijn de openingsuren van het onthaal?
Dag |
Openingsuren |
Maandag |
8u tot 12u |
Dinsdag |
8u tot 12u |
Woensdag |
12u tot 15u30 |
Donderdag |
12u tot 15u30 |
Vrijdag |
8u tot 12u |
Onze praktijk is gesloten op weekend-, brug- en feestdagen.
Buiten de openingsuren van het onthaal kan je indien medisch noodzakelijk doorverbonden worden met een arts.
Waarvoor kan ik jullie bellen?
Wij zijn telefonisch bereikbaar op 016 67 60 80 op werkdagen van 8u tot 19u. Tijdens de openingsuren van het onthaal krijg je onze praktijkassistente aan de lijn. Bij haar kan je terecht voor het plannen van een afspraak of met administratieve vragen.
Indien je een arts wenst te spreken zal onze praktijkassistente jou doorverbinden of jouw vraag noteren (een arts belt jou dan later terug).
Wij vinden persoonlijk contact met een gesprek en medisch onderzoek belangrijk. Daarom beperken we telefonische adviezen tot een minimum. Gelieve altijd een afspraak te boeken.
Indien nodig kan je jouw arts telefonisch bereiken voor korte vragen, zoals:
- Een praktische vraag rond medicatie (bv. Een pil vergeten).
- Bespreking van resultaten indien met jouw behandelend arts werd afgesproken dat dit telefonisch kan.
- Een kort advies rond een eerder gestelde diagnose.
Houd er rekening mee dat telefonische contacten de consultaties storen. Er kunnen slechts enkele minuten voorzien worden voor een telefonisch contact. Voor de behandeling van een probleem of een uitvoerige bespreking van onderzoeksresultaten maak je dus best een afspraak.
Een telefonisch contact is niet geschikt voor:
- Voorschriften (medicatie, kine, logopedie). Maak hiervoor een afspraak. Jouw arts schrijft telkens voldoende medicatie voor tot een volgende controle.
- Verwijzingen voor specialisten of beeldvorming. Jouw arts kan deze enkel maken indien je op de raadpleging gezien werd.
- Het vervangen van een consultatie.
- Het invullen van verzekeringspapieren.
Hoe geraak ik tot bij de praktijk?
Onze praktijk bevindt zich op de Tiensesteenweg 318 in Leuven. Je kan ons bereiken met de auto, per fiets of met het openbaar vervoer. Er is een bushalte, een fietsenstalling, een parking voor de praktijk en meer plaatsen om te parkeren in de buurt. Buslijn 380 stopt hier regelmatig en brengt u vanuit verschillende delen van Leuven naar onze praktijk.
Is de praktijk rolstoeltoegankelijk?
Ja, er is een parkeerplaats voor de praktijk. We hebben een oprijplaat voor de trede aan de voordeur. Gelieve bij het boeken te vermelden dat je met een rolstoel komt, dan leggen we de oprijplaat voor jou klaar. Kom je langs en ligt ze er niet? Bel ons gerust op ons telefoonnummer 016 67 60 80, een medewerker legt ze dan voor u klaar.
Doen jullie huisbezoeken?
Ja, wij doen huisbezoeken. Als je om medische redenen niet naar onze praktijk kunt komen, dan komen wij graag bij je thuis. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat je te ziek bent om te reizen, omdat je slecht te been bent of omdat je in een zorginstelling verblijft.
Wanneer je een huisbezoek wenst, kan je telefonisch contact opnemen met onze praktijk. Doe dit bij voorkeur vóór 11u. Onze assistente zal je vragen naar de aard van jouw klachten om te beoordelen of een huisbezoek noodzakelijk is. In sommige gevallen kan het namelijk efficiënter zijn om naar onze praktijk te komen. Als een huisbezoek noodzakelijk is, dan plannen wij dit in op een geschikt moment.
Let op: huisbezoeken zijn enkel bedoeld voor mensen die om medische redenen niet naar de praktijk kunnen komen.
Kan ik een dossier openen in de praktijk?
Wij nemen nieuwe patiënten aan. Voor de opstart van een dossier plant u best een afspraak. Gelieve je identiteitskaart en relevante medische verslagen mee te brengen. Indien je reeds een dossier hebt in het ziekenhuis of bij jouw vorige huisarts kunnen we dit opvragen indien gewenst. Je dient daarvoor een attest toestemming te tekenen.
Wat is een globaal medisch dossier (GMD)?
Een GMD staat voor ‘Globaal Medisch Dossier’. Dit is een elektronisch dossier dat wordt bijgehouden door jouw huisarts. Het bevat alle belangrijke medische gegevens die relevant zijn voor je gezondheid, zoals jouw medische voorgeschiedenis, allergieën, medicatie en vaccinaties. Door het bijhouden van een GMD kan jouw huisarts je beter behandelen en opvolgen. Het hebben van een GMD is niet verplicht, maar het wordt wel sterk aangeraden. Als je een GMD hebt, kan je ook genieten van bepaalde voordelen, zoals lagere remgelden en een hogere terugbetaling van bepaalde medische kosten. Vraag gerust aan jouw huisarts of je al een GMD hebt.
Wat is een SUMEHR (gezondheids-samenvatting)?
Jouw huisarts houdt van jou een uitgebreid elektronisch medisch dossier bij. Van die gegevens maken we een digitale samenvatting met de belangrijkste informatie, waaronder:
- Jouw basisgegevens: naam, geboortedatum, moedertaal, …
- De contactgegevens van een contactpersoon in noodgevallen
- Informatie over risicofactoren (allergieën, reacties op medicatie, sociale risicofactoren enz.)
- Een overzicht van de medische voorgeschiedenis (antecedenten genoemd)
- Een overzicht van actuele problemen
- Een overzicht van de medicatie
- Een overzicht van de vaccinaties
Dat heet een “Sumehr” of of “Summarized Electronic Health Record”.
Indien je daar toestemming voor geeft, kan jouw arts jouw Sumehr opladen op Vitalink. Op die manier kunnen andere artsen die jou behandelen uw samenvatting inkijken en krijgen ze een beter beeld van jouw gezondheidstoestand. Ook in een noodsituatie kan dat belangrijk zijn.
Indien uw Sumehr op Vitalink geladen is, kan u deze zelf raadplegen via My Health Viewer.
Wat is een HAIO?
Een HAIO is een afkorting voor ‘Huisarts In Opleiding’. Dit is een arts die na het behalen van het basisdiploma geneeskunde een specialisatie volgt tot huisarts. Tijdens deze opleiding werkt de HAIO in een huisartsenpraktijk onder supervisie van een ervaren huisarts. Onze praktijk is erkend als opleidingspraktijk door het ICHO (interuniversitair centrum voor huisartsenopleiding). De HAIO voert zelfstandig consultaties en huisbezoeken uit en neemt deel aan het dagelijks werk van de praktijk. Daarnaast volgt de HAIO verschillende onderwijsmodules om de nodige kennis en vaardigheden op te doen.
In onze praktijk werkt regelmatig een HAIO. Je kan bij deze arts terecht voor dezelfde zorg als bij de andere huisartsen in onze praktijk.
Wat zijn de tarieven?
Als geconventioneerde huisartsenpraktijk hanteren wij de tarieven die zijn vastgesteld door de overheid en de zorgverzekeraars. Dit betekent dat je als patiënt enkel het remgeld verschuldigd bent voor onze diensten. Dit is het bedrag dat je als patiënt zelf moet betalen voor de medische behandeling, na aftrek van de terugbetaling door de ziekteverzekering. Het exacte bedrag hangt af van jouw persoonlijke situatie en jouw zorgverzekering.
Wat is de derde betaler regeling?
De derdebetalersregeling is een regeling waarbij jouw zorgverzekeraar een deel van de kosten voor onze diensten rechtstreeks aan ons betaalt. Dit betekent dat je als patiënt enkel het remgeld verschuldigd bent en dat wij de resterende kosten rechtstreeks bij jouw zorgverzekeraar kunnen indienen.
Wat is een verhoogde tegemoetkoming?
Een verhoogde tegemoetkoming is een sociale maatregel die ervoor zorgt dat mensen met een laag inkomen of hoge gezondheidsuitgaven minder betalen voor hun gezondheidszorg. Als je recht hebt op een verhoogde tegemoetkoming, dan betaal je minder remgeld bij een bezoek aan de huisarts of specialist, en geniet je van hogere terugbetalingen voor bepaalde geneesmiddelen. Je hebt recht op een verhoogde tegemoetkoming als je behoort tot een bepaalde inkomenscategorie of als je bepaalde sociale uitkeringen ontvangt. Als je denkt dat je in aanmerking komt voor een verhoogde tegemoetkoming, kan je contact opnemen met jouw ziekenfonds.
Wat zijn de betaalmogelijkheden?
Wij aanvaarden cash, bancontact en betaling via de bancontact of Payconiq app.
Info voor stagiairs / vertegenwoordigers
Bij vragen of voor het plannen van afspraken gelieve contact op nemen met onze praktijkassistente via [email protected] of op 016 67 60 80 tijdens de openingsuren van het secretariaat (ma, di, vr van 8u tot 12u en wo, do van 12u tot 15u30).